Geert en Cindy zijn een jaar lang de wereld aan het verkennen!!!

Geplet tussen Argentinië en Brazilië

BA ligt aan de 'Rio de la Plata' en aan de overkant van de oever ligt Uruguay. Dit land stond niet op onze originele planning, maar het is zo dichtbij, dus dachten we het toch effe mee te pikken. Het zit geplet tussen Argentinië en Brazilië en is in vergelijking met die 2 landen maar een klein landje (toch is het nog meer dan 5 keer groter als België) en telt het slechts 3,5 milj inwoners.
Met een reuze ferry steken we op 12 april de rivier over en een dik uurtje later staan we in Colonia del Sacramento, een piepklein, oud (1680) portugees stadje. Na BA valt ons meteen de RUST op. De eerste dag genieten we dan ook van deze rust in onze hostel en gaan we in de vroege namiddag een kijkje nemen in de historische wijk. Het lijkt veelbelovend met heel wat gezellige straatjes en mooie huisjes. We besluiten het echte sightseeing voor de volgende dag te houden en installeren ons op een terrasje en genieten van een lekker pintje. 's Avonds gaan we ergens een hapje eten en genieten daarna (eindelijk) van een goeie nachtrust. Dat was er in BA eigenlijk niet van gekomen vermits we daar elke nacht wel om een of andere reden (straatlawaai, fuifende mensen, luide muziek, slecht bed,...) slecht sliepen. We slapen dan ook lang uit, genieten van een lekker ontbijtje en starten in de namiddag dan met het echte werk. Het stadje werd tijdens de portugese colonisatie periode gebruikt als uitvalsbasis voor het smokkelen van goederen over de Rio de la Plata. Tot op de dag van vandaag vind je hier nog heel wat originele elementen terug uit die tijd: verstevigde muren, toegangspoort, prachtige gebouwen, .... ook 's avonds is het stadje super gezellig wanneer de (replica) oude straat lampen aangestoken worden.
Op 14 april gaan we dan richting de uruguayaanse hoofdstad: Montevideo. Hier bleken we weer een schitterende hostel uit gekozen te hebben, Posada del Sur, een echte aanrader. We smijten onze rugzak neer en trekken bijna onmiddelijk de stad in en beginnen we met een stevige lunch in de Mercado del Puerto. Dit prachtige gebouw herbergt heel wat 'Parilla' restaurants waar je aan een toog kan aanschuiven terwijl je de gevulde grill kan bewonderen. (zie de foto's) Weeral een waar mecca voor de carnivoor. Cindy gaat op culinaire ontdekking en besteld naast kalfszwezeriken (bijna gratis tov wat je dit in België betaald) en bloedworst ook 'choto de cerdero' iets waar ze tot nu toe nog altijd niet van weet wat het precies was, behalve dat het lekker was.
De stad pakt ons vooral door zijn mooie gebouwen in verschillende stijlen waaronder ook een paar prachige artdeco exemplaren. De tweede dag gaan we nog verder op verkenning en brengen ook een bezoekje aan het zeer mooie 'Teatro Solis'. Een gebouw waar de uruguyanen best trots mogen op zijn. Het doet ons trouwens weer zin krijgen in het theater seizoen in Belgie. (Sue vergeet onze ticketjes niet te kopen)
Op zaterdag 16 april nemen we 's middags de bus richting Salto. Een dorpje gelegen aan de grens met Argentinie en een tussenstop in de richting van Esteros del Ibera (een natuurreservaat in het noordoosten van Argentinie). Spijtig genoeg blijkt er op zondag geen bus de grens over te steken en zitten we hier dus vast voor 2 nachten. Het is echt een super saai en lekijk stadje. We spenderen dan ook het meest van onze tijd aan het verder organiseren van onze reis.
Op maandag 18 april nemen we dan ook zo vroeg mogelijk een bus naar Argentinie met als eindbestemming Esteros del Ibera.

Hamba